Oświetlenie profesjonalne | wnętrza handlowe  (2015-09-10)   TRILUX

Światło na ostrzu noża

Światło odgrywa centralną rolę w branży retail. Pozwala skupić uwagę klientów na produktach, podkreślać ich barwy i wyostrzać kontrasty. Chęć wykorzystania tych właściwości towarzyszyła modernizacji oświetlenia w jednym z salonów firmy WMF.
 
Wydany przez organizację przyznającą certyfikaty BREEAM poradnik „The essential guide to retail lightning” wyróżnia oświetlenie jako kluczowy czynnik tworzący atmosferę obiektów handlowych. Publikacja przypisuje mu niebagatelną rolę w procesie przyciągania klientów do sklepu, optymalnej ekspozycji produktów oraz wsparcia sprzedaży przez oddziaływanie na zachowania konsumenckie. W dokumencie znajdują się zarówno wytyczne dla projektantów oświetlenia dotyczące konkretnych przestrzeni handlowych, jak i bardziej ogólne wskazówki ułatwiające poprawę wydajności i skuteczności opraw. Jedną z najbardziej uniwersalnych spośród zawartych w przewodniku porad jest zalecenie zastąpienia opraw halogenowych rozwiązaniami wykorzystującymi technikę LED bądź ceramicznymi lampami metalohalogenkowymi. Nie tylko zapewniają one zwiększenie efektywności energetycznej, ale także dają znacząco szersze możliwości dopasowania oświetlenia akcentującego do specyfiki sprzedawanych produktów. WMF Group, potentat rynku wyposażenia kuchennego, postanowił przetestować te rozwiązania w swoich salonach.
 
WMF Group – zakres działalności
Początki historii WMF sięgają 1853 roku, kiedy w nowopowstałej fabryce „Straub & Schweizer“ rozpoczęto produkcję towarów metalowych. Od tego czasu firma znacząco poszerzyła zakres działalności, stając się kompleksowym dostawcą wyposażenia kuchennego dla konsumentów indywidualnych i branży HoReCa. Do grupy należą marki WMF, Silit, Kaiser, Schaerer oraz HEPP, a jej oferta obejmuje sztućce, naczynia, garnki, noże, formy do pieczenia i elektryczne urządzenia, takie jak miksery, czajniki oraz blendery.
Firma zatrudnia 6000 pracowników i wypracowuje przychody przekraczające miliard euro rocznie. Sieć handlowa przedsiębiorstwa jest najintensywniej rozwinięta w Niemczech - na rynek ten trafia 54% produkcji. W 2014 r. firma zdecydowała się jednak na podjęcie działań mających na celu zwiększenie skali eksportu do 80%. W tym samym roku WMF postanowiło przetestować w swoich salonach nowy koncept oświetlenia, oparty na technice LED.
 
Realizacja w Fuldzie
Na miejsce testów nowoczesnych diodowych źródeł światła wybrano salon w Fuldzie (Niemcy). W obiekcie postanowiono zastosować połączenie oświetlenia ogólnego z akcentującym. Jako oświetlenie ogólne posłużyły oprawy do wbudowania o strumieniu świetlnym na poziomie 2200 lm, emitujące światło w kolorze ciepłej bieli o temperaturze barwowej 3000 K. Oświetlenie akcentujące przybrało natomiast formę „wysp tematycznych”. Do wyeksponowania atutów towarów wykorzystano tu system modułowych opraw do wbudowania. Są one dostępne w wariantach  emitujących światło w temperaturze barwowej od 2 700 do 4 000 K oraz strumień świetlny od 1 000 do 4 000 lumenów. Pozwalają również na dowolne ukierunkowanie światła. Elastyczność oprawy daje duże możliwości adaptacji do specyfiki sceny. Dzięki temu rozwiązanie dobrze sprawdziło się jako sposób wizualnego wyodrębnienia poszczególnych ekspozycji na stołach i półkach w salonie w Fuldzie. Takie połączenie oświetlenia akcentującego z jednolitym oświetleniem ogólnym pozwoliło stworzyć spójną atmosferę całego sklepu i wyeksponować kluczowe produkty.

   
Źródło: Trilux
 

Komentarze:


OŚWIETLANIE OBIEKTÓW